28 March 2012

Amanah ? Tanggungjawab ? Saya tak sanggup ~

"Hiqmah , kamu nak jadi pengawas dak ? Saya offer kamu ni "

Macam tulah bunyinya macam mana Sir Suhaime offer saya .
Bila fikir balik , dalam hati dok kata "aku mampu ka ? Macam mana kalau aku tak amanah ?"
Then saya ambek keputusan dan habaq kat sir

"Saya tak mampu Sir , maafkan saya , saya takut"

Sir tak kata apa apa , cuma dia senyap perhatikan saya .
Mungkin sebelum ni belum pernah ada orang tolak tawaran (sapa takmau jadi pengawas kan ?)
Tapi saya perlu berfikir sebelum pikul amanah tu .
Apa yang akan saya jawab walau sekalipun saya tak menjalankan tugas atas amanah yg diberikan ?
Apa yang saya nak jawab kalau Allah tanya ?

Perkara sama terjadi bila ustazah suruh masuk "Pertandingan Bercerita Bahasa Arab"

"Sapa nak masuk bercerita ? Ana doakan sapa yang masuk Insyallah cemerlang dalam semua matapelajaran terutamanya Bahasa Arab , Allah mudahkan urusan dia.."

Oleh disebabkan tadak sorang pun nak masuk , saya pun ambik keputusan "saya nak masuklah Ustazah"
Lepas pertandingan tu , saya dapat No 2 ,
Ustazah nak ambik beberapa orang untuk masuk pertandingan Hiwar (perbualan Bahasa Arab) untuk mewakili sekolah dalam pertandingan MiiPA (sekarang dipanggil MiSS)
Saya pun fikir , "layakkkah aku ?"
Jadi saya ambek lagi keputusan "saya tak mampu Ustazah , maafkan saya"
Akhirnya , sekolah saya telah menjadi JOHAN PERINGKAT KEBANGSAAN dalam Pertandingan Hiwar tersebut
Saya turut berbangga .

Saya fokus dalam belajar (walaupun saya nakal , hingaq dalam kelas) tapi saya tak boleh nak nafikan
Saya pun nak berjaya dan semua orang nak berjaya
Tapi apa yang telah kita korbankan untuk mencapai kejayaan itu ?
Dalam memikirkan pencapaian dunia saya , saya terfikirkan akhirat
Setiap kali Kelas Fardhu Ain , saya pegang Kitab Fiqh Hidayatussibian
Saya renung kitab tu (memandangkan ia kitab pertama yang saya belajar)
Saya terfikir "Apa yang dah aku sumbangkan untuk Islam ? Untuk Agama aku ?"
Maafkan aku Ya Allah , andai aku lalai dalam mengingatimu

Ustaz Azhar pernah cakap "Tadak masalah kalau kamu nak tidoq dalam kelas , tidoq tu ikhlas , tadak riak"
Saya fikir balik , bila saya tidoq dalam kelas , cikgu rasa macam mana ?
Adakah aku menyakitkan hati cikgu ? Adakah berkat ilmu aku ?
Jadi memikirkan hal tu , saya berusaha untuk tidak tidur dalam kelas (walau kekadang tertidur jugak)

Bila naik Form 2 , ingatkan boleh fokus study ,
Rupa rupanya lagi sibuk
Mula mulanya sibuk dengan pidato
Tiap2 petang dan malam ada latihan
Dan ia agak menganggu masa saya untuk belajar
Tapi saya tempuhi juga demi nama sekolah
Dan faham fahamlah kalau berpidato ni macam mana ,
Habis kering air liur
Bayangkan Abang Shah suruh ulang baca teks yang sama sebanyak 10 kali
Waktu tu mmg penat tapi dalam hati berfikir "kalau aku tak korbankan semuanya , apa kebaikan yang akan aku dapat ?"
Hari demi hari saya tempuhi tanpa sokongan mana mana pihak kecuali Allah
Dan akhirnya saya tak terpilih untuk mewakili sekolah
Abang Fahmi Faruqi juga yang terpilih sebab dia lebih banyak pengalaman daripada saya
Baru baru ni , Abang Fahmi Faruqi berjaya menempatkan diri ke Peringkat Kebangsaan untuk Gerkorama

Congratulations untuk Abang Amirul Shah , Abang Fahmi Faruqi dan Kak Nur Fadhilah !

Lepas habis pidato secara mendadaknya saya "TER"masuk Perbahasan Ala Parlimen
Awalnya saya pergi ke perhimpunan kokurikulum sebelum berhimpun mengikut unit uniform
Waktu tu ada audition untuk mencari pelapis dan peserta untuk ke Bahas Ala Parlimen di Kolej Sultan Abdul Hamid
Saya memang tak berminat
Tapi dah disebabkan cikgu2 kenai saya
Kawan2 saya datang panggil saya depa kata cikgu panggil
saya pun pi lah
Dan akhirnya saya terpilih tapi taktau sama ada untuk peserta atau pelapis
And then cikgu cakap "saya nak kamu masuk , tulis naam penuh dengan IC"
Dalam kertas tu ada lagi empat orang nama

Menteri 1 : Mohd Azeem - Form 4
Menteri 2 : Nur Fatini - Form 5
Menteri 3 : Muhammad Shahir Arif - Form 4
Menteri 4 : Muhammad Akmal Ariff - Form 4
Menteri 5 : Nurhiqmah - Form 2

Boleh bayang dak ?
Saya sorang ja menengah rendah
Dalam hati tgh dok fikir "mampu ka aku ? aku bukan pandai sangat pun"
Last last sekali , tulis je lah
And then waktu tu lah zaman kejatuhan saya
Saya terpaksa skip kelas semata mata untuk ke latihan
Dan kerja sekolah BM saya tak buat langsung untuk seminggu !
Setiap malam lepas Maghrib ada latihan
Saya terpaksan solat Isyak pukul 12.30 malam !
Pagi petang siang malam ada latihan
Memang penat sangat
Saya tido dalam kelas , tido awal bila balik dorm
Kawan2 ada yang simpati
Sampai malam sebelum pertandingan
Saya langsung tak tidoq
Semata mata nak siapkan teks yang cikgu tak terima
bila cikgu tak terima , kami kena buat lain
Memang seksa sangat
Dalam hati berfikir "tiada kebaikan tanpa pengorbanan"
Dan akhirnya , sekolah kami Kalah peringkat suku akhir
Menang dengan SMK Tunku Abdul Aziz dan kalah dengan Asma

Tahniah ! Adik adikku Insyallah boleh !

Itulah lagu tema kami waktu pertandingan 
Sebelum mula , kami akan baca surah Al Waqiah dan tangkap gambar , hihik ~

Lepas Bahas , ada Ujian Bulanan 1 ,
Pengetua dah habaq siap2
Kalau dalam satu Form tu , tadak sorang straight A's 
Dia akan rotan satu Form !
Alhamdulillah , walau saya bukan straight A's
kami ada Farah Izzati 
Alhamdulillah , saya dok ranking no 2 dalam Form (Farah 9 A , saya 8A 1B)

Ada macam macam pertandingan yang diamanahkan kepada saya 
Nasyid dan Kalam Jama"ie (choral speaking bahasa arab)
Memandangkan saya sakit , saya terpaksa balik rumah

Dan perkara yang saya korbankan semata mata untuk balik rumah adalah :
Choral Speaking
Drama
Kalimah Sobah (Pidato Bahasa Arab)

Kecewa memang kecewa , tapi apakan daya , Allah mahukan lain daripada yang saya mahukan
Saya redha
Mungkin ini yang terbaik untuk saya ~
Insyallah

No comments:

Post a Comment