25 April 2012

3 Minggu penuh kepenatan di Kolej Islam Mergong :')

Assalamualaikum ,
dah lama ana tak update blog kan ( 3 minggu je , buat terokk )
Tapi sepanjang 3 minggu tu
macam macam jadi kat ana

MINGGU PERTAMA


Tadak apa sangat , cuma sekolah kami jadi Tuan Rumah FORUM PELAJAR
ana tak terlibat pun ( Forum untuk menengah atas je )
waktu rehat , ana nampak macam macam sekolah
antaranya KSAH , SAINA , KEAT HWA
dan yang mengejutkan !
ana nampak Fakhrul Aiman aka jiran aka junior abang
dengan geng geng dia termasuklah Mat Amin aka sepupu ana
bila ana lalu , ana buat taktau ja
takkan nak p tegor pulak kan ?
Hahaha ,ok stop that little not funny things ~
Dalam seminggu tuh ,
3 kali ana lap kelas
tapi bukan tak masuk langsung ,
ada matapelajaran yg ana tak masuk ,
kadang kadang masuk lewat ~

MINGGU KEDUA


Bermula episod minggu kedua dengan Cikgu Aza tetiba panggil ana p library
Dahla time tu tengah belajar Mathematics , Math ana pulak B (errggghh ! satu satunya matapelajaran ana dpt B )
Then saya pun p library ,
Masuk dalam library tu ,
ada geng geng kelas 5 Fathonah ngan geng geng Form 4 ,
Cikgu Aza ajak ana pergi tengok Pertandingan Pidato Piala Perdana Menteri tapi Kak Fadhilah yang amek bahagian sebab ana pelapis Pidato
Cikgu tanya ana sibuk ke dak , ana jawab "saya oke ja cikgu , hehe" dalam hati dok kata "lap kelas lagi...."
Tetiba cikgu suruh ana pidato dalam library sebab nak suruh adik Form 1 aka pelapis baru tengok gaya pidato
Ana pun ceqing la sebab cikgu dok dekat ngan geng lelaki ,
Last last sekali amek keputusan buat jgak , buat intro sikit
"Sukarno pernah berkata , berikan aku 10 lelaki , maka akanku gegarkan dunia ini , saya berkata , berikan saya 10 minit , maka akan saya gegarkan pusat sumber ini"
Then ada sorang abang pengawas form 5 ni gelak , then dya kata "gegar gegar , hahahah...."
Tu kira oke lagi , yang paling ceqing
semua abang abang dok tengok ana ,
meremang bulu roma
haisshhh , buat malu jeaaa

Esoknya ,
Cikgu bawak ana , abang Fahmi Faruqi , Kak Nadiah , dengan adik Form 1 nama Mardhiyyah
Kami kena p SMK LANGGAR ,
macam biasa ,
sampai ja , ada abang abang pengawas terpacak depan pagaq
haha , saya suruh adik tu lambai
DIA LAMBAI SUNGGUH !!
errghhh , cering sat*

awal awal smapai tuh , kami duduk kat kawasan pertandingan ,
and then nampak geng SMK TUNKU ABDUL AZIZ yakni geng BAHAS ALA PARLIMEN dulu ,
saya nampak tapi saja takmau tegoq ,
then kakak tu nampak saya , dya gtau kengkawan dya
dya tunjuk dagu ( sebab saya pakai satu lapisan kain di bawah dagu , sebab saya anggap bawah dagu tu aurat , dan itulah satu satunya cara nak ingat dan kenal saya )
Saya gelak tp still duduk
Saya bukak Buku Sejarah , Kak Nadiah bukak buku Fizik (saja buat rajin sat )
then dimaklumkan yang Kak Fadh kena lawan kat Surau
kami pun p lah surau ,
surau depa under construction lagi
tp besaq gilerr !
lagi besaq rasanya daripada surau SMKAK , hihik ~
Masuk dalam tuh , wangi giler , bau pencuci lantai , haha
masuk2 , kami pun tengok Kak Fadh (duduk atas lantai )
Kak Fadh sikit tak gagap , spontan pun sikit tak gagap
mmg salute giler kat dya ,
satu lagi , Peserta KSAH , mmg best
orang dya tenang ja , tapi tetap layak ke pusingan akhir dengan Kak Fadh
Tengok wakil pemidato ASMA adalah geng BAHASA ALA PARLIMEN dulu jugak
nama dya Basiroh !
Bila tengok dya pidato , series macam lemah ,
kesian dya dapat no last sekali
dan JOHANNYA IALAH KAK FADHILAH !

clap clap clap !!!!!*
Yang lawaknya ,
time nak tunggu keputusan , Kak Fadh dan lagi dok bukak FB
hahaha ,
yg penting dya tak bukak FB dya ja ,
dya bukak FB SAYA DAN BLOG SAYA JUGAK !!!!
hehehe 
maseh Kak Fadh
Dya merupakan satu satunya manusia yang berjaya dapat johan depan mata saya
buat masa sekarang , dialah inspirasi saya !

Esoknya ,
lepas balik pidato ,
saya masuk kelas Sains ,
cikgu ajaq Chapter baru 
saya mmg terkejut gila !
Satu Chapter saya tak belajaq ?
Series tak laqat nak kampoi
pfffftttt "
redha jea ~

Pada masa yang sama ,
sekolah ada anjur Pertandingan Nasyid Bahasa Inggeris L\P
Saya tak masuk cuma tolong ajaq jea ,
Malam tuh punyalah excited nak p lepas Isyak
Tengok tengok !
Cikgu Wan nak buat perjumpaan dengan penghuni Aspuri
Dengaqlah ceramah beliau sampai pukui 9:45 malam
kumpulan kami yang sepatutnya 1st
(saya yang cabut tyme undian , mmg rasa bersalah giler ngan kengkawan , sori weyh" tak berniat )
injak p no 2 ,
Wawa tarik best cuma sora getaq !
Suara harmony Wawa lupa nak buat !
Suara base tadak !
Percussions ?
haprak punya percussionist !
kata terer :P

MINGGU KETIGA

Boleh dikatakan minggu ini merupakan minggu saket perut bagi saya
sebab 3 hari saya saket perut !
muahaha
Dan di sini satu minggu saya lap kelas ,
kenapa ?
REHEARSAL HARI ANUGERAH CEMERLANG
saya sebagai penerima Anugerah Terbaik Tempat kedua Tingkatan 2 dan Pelajar terbaik Bahasa Inggeris
Ada rehearsal time petang ,
Time tu pulak Teacher Istawiya buat tuiyen Science , addesss !
Terlepas satu tajuk lagi !
Jenoh kampoi Nutrition ngan Biodiversity !
Yang syioknya ,
petang tu usahalah tunggu dalam Dewan Besar sebab nak dengaq Al Faradis training !
Sampai pukui 5:15 petang depa tak nyanyi !
tension gilerr !
then , esok tu lepas rehat , rehearsal penuh !
dapat la saya dengaq Al Faradis !
SERIES SAYA RINDU AL FARADIS !
Tekong suara sedap giler
Nama kalau tak salah Irham dan sorang lagi sedap , Fazrin Fathi !
Asyraf baru form 1 tp boleh buat persembahan ngan Al Fradis senior
dya agak kekok atas pentas , tapi suara tetap power as harmony la ~

Belajaq cara nak amek hadiah ngan Ustaz Omar ,
series ketaq dowh !
tapi ok ja
kalau kita tak cari masalah ngan dya
dya takkan kacau kita aeh
hihik ~

Pagi waktu anugerah cemerlang ,
saya terjaga pukui 3:30 pagi
saya tengok jam
almaklumlah bila mamai
saya taktau tyme tu 4:30 atau 3:30 ,
saya tilik jam tu selama 10 minit baru dapat keputusan
baru pukui 3 :30
saya pun tidoq ,
then terjaga 4:30
teringat kawan yang suruh kejut sbb nak iron baju (saya pun nak jugak)
kami sama sama p iron , (aspura tyme tu gelap lg )
Aqilah iron depan saya
then dya cakap
"first tyme aku tengok hang iron baju Hiqmah...."
perrrggghhh ,
kesian kat dya
sebenaqnya saya iron siap2 kat umah
ngeh3

Pagi tu ,
mmg ketaq gyla ,
tapi best tyme amek hadiah tuh
heheh !

KELAS FARDHU AIN JUMAAT


Sejak Ustaz Ad ajaq Kitab ,
minat saya dalam ilmu Fiqh makin membuak buak
rasa macam nak belajaq Fiqh ja ,
dengan Ustaz Ad ja ~
Sebab beliau terang satu persatu
dalam usia yang masih muda ,
beliau boleh menyelesaikan masalah
tinggal kita ja yang nak tanya

Satu hari ,
saya tulis semua benda yang saya ragu ragu tentang Fiqh
dalam 10 soalan macam tu la
then saya lipat jd "jet"
saya hantaq kat beliau ,
sebelum nak ajaq kitab ,
beliau jawab semua soalan tuh
dan menenangkan hati saya
Cuma satu saya pelik
kenapa kawan kawan kelas saya boleh tidoq tyme beliau mengajaq ?
best giler beliau ajaq !

USRAH KAK AISYAH NABILAH


Dalam banyak banyak usrah yang dah saya menempek tyme kak Aisyah Nabilah p Umrah
tadak satu pun exciting macam kak Aisyah
mmg Kak Bashirah best , Kak Che Dah pon best ,
tapi saya tetap suka Kak Aisyah !
Saya sayang dia !
Baru baru ni tajuk perbincangan Usrah adalah "PERGAULAN BEBAS ANTARA LELAKI DAN PEREMPUAN"
mmg hangat kan isu ni ?
Kak Aisyah citer pengalaman dia
saya pun citer la kat dya apa yg tengah saya lalui
tak sangka citer saya sama ngan dia
mengenai percintaan
dan dia pesan kat saya
"Kak Aisyah pesan ni , sbb kak Aisyah taknak Hiqmah terlibat lansung dengan benda2 ni , kak Aiyah yakin , bila Hiqmah terkena nanti , Hiqmah akan menangis , so elak elakkan ?"

TAZKIRAH aka MUHADHOROH


Time Maghrib ,
selalunya akan ada Muhadhoroh ,
"derek saya yang akan kena pangey sebagai wakil form 2"
Kak Aisyah sebut nama saya
saya pun p lah bg apa yang saya tanya ustaz Ad dalam Jet hari tuh
saya bg sikit maklumat pasai puak Qadariah ngan Jabariah serta Ahli Sunnah Wal Jamaah pasal bab Takdir
tgk2 kak Aisyah kata
"Hiqmah dah expert dah bab Takdri Syariah from 5 "
saya bukan tau apa sbb saya hanya terang balik apa yang ustaz Ad terang kat saya
hihik ~

Sampai sekali lagi Kelas Fardhu Ain ,
Ustaz Ad tanya ,
"Syarat Sah Takbiratul Ihram ada berapa?"
saya jawab la "21"
beliau sengap teruih
maybe tak sangka saya ingat apa yang beliau ajaq
walhal bab Takbir tu baru ja abes belajaq , haha

So , tu ja yang berlaku dalam 3 minggu ni , tadak pa sangat pun
saja nak kongsi cerita , so , end here

Assalamualaikum !

No comments:

Post a Comment